Terkini

COVID 19

Kerajaan Negeri Sarawak beri diskaun bil elektrik, air selama enam bulan dari April hingga September



Abang Johari pada sidang di Wisma Bapa Malaysia, hari ini mengumumkan Pakej Bantuan Khas Sarawakku Sayang bagi mengurangkan kesan COVID-19. - Gambar Muhammad Rais Sanusi
Sarawak beri diskaun bil elektrik, air selama enam bulan dari April hingga September

Kerajaan negeri akan memberikan diskaun ke atas bil elektrik dan air selama enam bulan dari April hingga September tahun ini.

Pemberian diskaun sekali beri itu diumumkan oleh Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg di bawah Pakej Bantuan Khas Sarawakku Sayang bagi mengurangkan kesan COVID-19.

Di bawah pakej ini kerajaan akan memberikan diskaun sebanyak 5 peratus hingga 25 peratus ke atas  bil elektrik bulanan bagi pengguna domestik, komersial dan industri.

“Diskaun ini akan memanfaatkan 686,847 pengguna di seluruh Sarawak,” kata Abang Johari pada sidang media khas pengumuman pakej bantuan khas tersebut di Wisma Bapa Malaysia hari ini.

Beliau berkata kos purata bagi diskaun bil elektrik yang perlu ditanggung oleh kerajaan adalah RM27.8 juta sebulan dengan kos kumulatif berjumlah RM166.8 juta.

Selain itu, Abang Johari berkata  kerajaan negeri turut akan memberikan diskaun sebanyak 10 peratus hingga 25 peratus ke atas  bil air bulanan bagi pengguna domestik, komersial dan industri.

Diskaun khas ini katanya akan memberi manfaat kepada 568,247 pengguna di seluruh negeri.

Kos purata bagi diskaun bil air bulanan ini adalah sekitar RM4.2 juta dengan kos kumulatif berjumlah  RM25.26 juta dan ditanggung kerajaan negeri Sarawak, tambahnya.
Kerajaan Negeri Sarawak beri diskaun bil elektrik, air selama enam bulan dari April hingga September Reviewed by Admin on 7:55 AM Rating: 5

No comments:

All Rights Reserved by Sarawakup2date © 2008 - 2019
Powered By Blogger, Designed by Beritaup2date

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.